המושג פיילוט מגיע אלינו מעולם הטלוויזיה, מריצים פרק אחד של תוכנית חדשה ובוחנים האם הרעיון הבסיסי טוב, איך הדינמיקה בין השחקנים ומה תגובת הקהל (הניסיוני).
הרעיון ברור, לפני שנכנסים להשקעה עצומה ועליות הפקה, וממלאים משבצת שידור, רוצים לבחון ולקבל הערכה טובה יותר לגבי הצלחה עתידית.
בעולם הטלוויזיה, הפיילוט הינו שלב מובנה בתהליך אשר מתקיים שנים, ויש ידע ממשי ומקצועי כיצד לבצע אותו ולנתח את התוצאות.
*להבדיל*
בעולם העסקי, פיילוט משמש פעמים רבות כהחלטה ארגונית שלא להחליט (כרגע).
"אני לא יודע אם השינוי הזה טוב, בוא ננסה בסניף אחד ונראה..."
לא בטוחים בהתאמת המערכת – "בואו ננסה במחלקה אחת או עבור תהליך אחד..."
לכאורה בסיום הפיילוט אמורים להכריע Go/No Go
אבל מניסיון, ארגונים רבים יוצאים לדרך עם פיילוטים מבלי להגדיר מדדים ברורים ויעדי הצלחה.
גם כשמגדירים יעדים, הם נתונים למניפולציה.
יצא לי לראות מספר מקרים בהם מנהל שהוביל פיילוט, הצליח, בערמומיות ראויה לציון, לנתב את מדדי ההצלחה כך שישקפו את רצונו.
הנה נגענו בבעיה נוספת, הפיילוט ככלי בפוליטיקה הארגונית:
קיים ויכוח בהנהלה, אין הסכמות, מישהו מציע פיילוט שבדרך כלל הוא יוביל או יפקח עליו ואז:
אם הוא מתנגד ליוזמה, קל מאוד להרוג אותה על ידי הגדרת יעדים או תהליכים מועדים לכישלון –
לדוגמה, מערכת שאמורה ליעל את העבודה ולהפחית עומסים,
אבל בפועל זמן הלמידה של המשתמשים בתוספת תהליך בקרה ידני, שאינו בהכרח נחוץ אך הוגדר לתקופת הפיילוט, גרמו לחוסר יעילות.
בדוגמה ההפוכה, הפיילוט הופך למעין תהליך זוחל של הטמעה – "שטח כבוש לא ישוחרר"
מכאן יש הרבה אפשרויות להנציח את המצב -
טוב, כבר התחלנו את ההטמעה והדאטה כבר במערכת, אז בואו נמשיך.
אפשר לקבוע רף נמוך של יעדים או במקרה ולא עומדים בהם, להכריז על תקופת ניסוי או להסביר שהמצב לא משקף את האפקט של הטמעה מלאה.
בנוסף, אפשר פשוט לא לקבוע ישיבות מעקב או ועדת היגוי ולמשוך את המצב לנצח.
אז איך עושים פיילוט טוב?
קודם כל, תיאום ציפיות, ברוב המקרים פיילוט, הוא מעין סביבת טסט ממנה ניתן להפיק לקחים ולשפר בהמשך.
הפיילוט אינו ניסוי מעבדה אמפירי שיספק לנו תשובות מוחצות לגבי העתיד.
שנית, משילות –
להגדיר סט של מדדים ויעדים שנותנים תמונה מלאה מראש ולוודא שיש תהליך שיודע למדוד אותם.
להקים ועדת היגוי שתתכנס מספר פעמים ותבחן את הפיילוט, את מדדיו ואת ההתקדמות.
ואחרון חביב, להיעזר בגורם ניטרלי שאין לו אינטרס, ושמו הטוב קשור בהצלחת או כישלון המיזם לאחר הפיילוט
(רמז, רמז 😊 )
אז עומדים בפני החלטה חשובה ומתלבטים?
קחו יועצים מומחים ומנוסים – אפשר גם רק לתקופת פיילוט.........
תגובות